19. mar. 2016

Upcycle cargopants

Ups - det blev da en meget engelsk overskrift....men jeg kan ærligt talt ikke finde på nogle bedre ord på dansk om denne blogpost.

Det handler nemlig om et par cargo pants, jeg har købt for længe siden i fuld forvisning om, at jeg liiiiige kunne tabe de par (læs: fem) kilo, jeg skulle tabe mig, for at de var gode at gå i. Der var nemlig kun det ene par tilbage i forretningen.

Efterhånden måtte jeg jo erkende, at jeg ikke kom til at tabe mig, men tværtimod tog på, så hvis jeg ville bruge bukserne, så måtte der ske noget. Bukserne skulle gøres større.

Sådan et par færdigsyede bukser er lettest at gøre større ved at sætte paneler ind i sidesømmene, og der er to måder at gøre det på rent design-mæssigt.

Man kan enten bruge noget stof, der passer med buksernes stof, så man forhåbentlig ikke kan se, at bukserne er blevet udvidet.

Man kan også gå i den modsatte grøft, og gøre opmærksom på det stykke stof, man sætter ind i bukserne.

Jeg gik i den sidste grøft.

Når man går i den grøft, og bruger stof der er i stor kontrast til det oprindelige stof, bliver det endnu mere vigtigt, at man gør sig umage med, at det ser ud som om, stoffet hører til de oprindelige bukser.

Det gør man ved, at sørge for at sprætte ordentligt op (linning, bæltestropper, bindebånd, sidesøm) og lade noget af det oprindelige stof gå ud over det påsatte.

På disse bukser har jeg gjort det ved at sætte et ekstra stykke af mit blomstrede stof ind i linningen foran


- altså en andet sted end sidepanelerne. ....og her understregede jeg det nye stofs tilhør ved at have bæltestropperne syet fast uden på stoffet.

Jeg satte også ekstrastof i bindebåndet bag på - igen et nyt sted.


Sidst men ikke mindst klippede jeg lidt blomster ud og syede / strøede dem på lidt tilfældigt rundt på bukserne.


Nu er det så endt med, at jeg alligevel (næsten) har tabt mig, så nu er bukserne til salg. Sig til, hvis du kan bruge disse helt unikke bukser.

Lav taljevidde = ca. 100 cm. Sidder gerne løst og strammes ind med bindebånd
Indvendig benlængde = ca. 78 cm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar