29. jan. 2014

iPhone5-sleeve

Tidligere har jeg flettet phonesleeves, der passer til HTC Wildfire og iPhone4 - både med og uden klap.

Nu skulle en danseveninde bruge et nyt sleeve til sin datter til hendes iPhone5, og så måtte jeg i gang med at ændre min opskrift både i bredden og i højden.

Desværre var det ikke så meget der, skulle ændres, at jeg bare kunne gøre ringene to led mindre, for så ville sleevet blive for smalt - d.v.s. jeg skulle samtidig gøre leddene lidt større. ....og højden skulle så også tilpasses, så den kom til at passe til den højere telefon.

Når man skal lave eller ændre sådan en opskrift, så må man forsøge sig lidt frem og måle mens man fletter.

Man kunne godt opstille en formel for, hvor mange led i hvilken størrelse, der skal til at flette en taske, en pung eller noget andet i et bestemt mål, men det er faktisk lige før, det ikke kan betale sig, for meget afhænger også af materialets tykkelse.

Så prøv dig frem....det er metoden.

Da jeg var nået så langt med sleevet, at jeg skulle til at sy klappen på, lod jeg simpelt hen være - med den længde, der skal til et sleeve til en iPhone5, blev det bare for klodset. Den slags beslutninger må man også tage en gang imellem. ....og det er også noget af det, man først kan se og vurdere, mens man arbejder.

Derudover var det rigtigt sjovt at finde materiale, for jeg havde efterhånden hørt noget forskelligt om modtageren, som jeg kunne bruge: hun har børn, hun holder af skiferie og at rejse i det hele taget (især Italien), hendes fornavn og flere andre småting, som pludselig kan lade sig gøre at få flettet ind, hvis man er lidt kreativ og opmærksom, når man klipper lapper.







Det kan man heller ikke planlægge sig ud af :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar