11. jul. 2018

Hov - det lykkedes

I min lille Urban Garden har jeg alle mulige forskellige nyttige planter og en lille smule blomster.

Jeg kan rigtigt godt lide, at planterne gør nytte samtidig med, at de er dejlige at se på.

For mig bliver planterne også sjovere at følge, hvis der er nok persille til at drysse på kartoflerne, hornvioler til at pynte på kagen eller en agurk endelig er blevet store nok til at spise.

Og agurker skal beskæres for at give bedst muligt udbytte, har jeg fundet ud af ved at spørge veninder til råds og søge på nettet.

Selvom det var meget svært for mig at klippe sidegrenen af efter 3. blad, når der allerede var anlæg til mindst én agurk mere, så gjorde jeg det alligevel.

I mit hus er der dog ikke meget, der går til spilde, selvom det trods alt ville være endt i madsorteringsbøtten.

Hvad ville det værste være, der kunne ske, hvis jeg satte den afskårne grenende i vand?

Tja - den ville visne.

Det ville den jo alligevel, hvis den røg i madsorteringen.

Altså kom den i et glas vand i vindueskarmen.

Efter et døgn havde jeg ikke meget håb, for bladene faldt helt sammen.

Efter to døgn fik jeg håb, for bladene var blevet helt sprøde igen.

Efter fire dage blev jeg helt glad, for der var kommet små ansatser til rødder.

Efter to uger ser planten (som jeg kalder den nu) sådan ud.
Den har fået mange fine, hvide rødder og og den er på vej ned i sin egen potte.

Det er sikkert alt for langt henne på sommeren til, at der når at komme agurker; men den har jo snydt mig en gang før, og nu ved jeg - og du - at det kan lade sig gøre at danne rødder.

Nu vil det så først viser sig, om den kan lide at blive plantet og ikke skal leve af vand alene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar