18. dec. 2013

Syning

Der er meget stor forskel på, hvordan flettere syr deres rækker sammen.

Personligt syr jeg først to rækker sammen i et'er-buerne og så derefter i to'er-buerne.

Det er beskrevet i klippet fra FriHuset, hvor jeg flettede med Elizabeth i sommers. Du finder det som nr. to videoklip på siden Vejledninger.

Jeg har faktisk ikke altid syet i to'er-buerne på hele tasken.

Tidligere syede jeg kun i to'er-buen, der hvor en taske buer udad; men sammensyningen bliver faktisk tættere og pænere, når man syr over det hele....i hvert tilfælde med de fleste materiale.

Lige nu fletter jeg med nogle Gevalia-kaffeposer, og her har jeg fundet et sted på tasken, hvor man i høj grad ser forskellen på de rækker, hvor der er syet både i et'er-bue og to'er-bue, og den sammensyning, der kun er syet i et'er-buen.
Netop i dette materiale har det været meget lettere at sy pænt sammen i to'er-buerne, når jeg ventede med at sy dém til dagen efter.

Når man venter, har materialet lige fået sat sig, og det bliver bare nemmere at sy det pænt sammen.

....og det er ikke kun ved bestemte materialevalg, det er en fordel at vente. Det kan fx også nogle gange være lidt svært at få en bund på en kuverttaske pæn....også hvis man hár syet to gange.

Så anbefaler jeg altid at lade arbejdet ligge til næste dag, evt. varme materialet en lille smule op på en lun radiatior og så sy igen.

Der er jo ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end højst nødvendigt.

2 kommentarer:

  1. Det er et superflot rødt farvespil i det røde flet, Gevalia poser er ret kraftige, hvilken str. lapper har du flettert i? Når du syer 2 omgange udvendig, syer du så også indvendig/bagside?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lis :o)

      Ja, de Gevalia-poser er slet ikke så tossede til at give et fint spil :o)

      Lapperne måler 4 x 17 cm.

      Jeg syr faktisk en gang i midten (et'er-buerne) og en gang på ydersiden, og så...nej,....jeg syr ikke indvendigt.

      Flette hilsner fra Susanne

      Slet