7. sep. 2013

Supermarkedsbon'er og toiletruller

Genbrug er vigtigt for mig.

Derfor synes jeg også, det er rigtigt sjovt, når man kan bruge helt almindelige hverdagsting, der ellers skulle have været smidt ud, og få noget nyt, flot og brugbart ud af dem.

Det er pungen her, der er flettet af bon'er, et rigtigt godt eksempel på, og hvad er egentlig også mere logisk, end at man har sine husholdningspenge i sådan en pung af bon'er ;o) ....hvis der altså er nogen, der overhovedet stadig har sådan noget som husholdningspenge :o)
Det er dog sjældent, at bonerne passer lige i længden til lapper, så derfor lagde jeg bare alle bonerne på tape i én lang række, og så målte jeg op og klippede bagefter. Længden på lapperne er selvfølgelig bestemt ud fra bredden på bon'erne.

Det er ikke alle bon'er, hvor trykket holder lige godt, selvom der er tape på, men jeg har kun erfaring fra denne ene pung, så der må du selv eksperimentere og tage chancen.


En anden meget hverdagsagtig genbrugsidé er denne lille gaveæske.
Jeg synes faktisk, den er sød; rustik som den er, men man kan selvfølgelig beklæde den med fint gavepapir eller stof.

Den er lavet af...en toiletrulle.

Man tager en tom rulle og klemmer den helt flad.

Så tager man en lille skål, (eller en kop / et glas / et krus) og tegner en bue i hver ende. Skålen skal være mindst samme diameter som bredden på rullen, og jo mindre diameter den har, jo mere buttet bliver den færdige gaveæske.
Klip langs buerne.

Sæt skålen på rullen igen, så du kan markere en bue den anden vej. Denne gang skal du dog kun ridse langs koppen fx med en saks eller en spisekniv. Du skal ridse på begge sider og i begge ender - i alt fire gange.
Nu er det så let at folde den ovale ende ind og vupti......



Bon-pungen er til salg

7 kommentarer:

  1. LLOOOLL - her er hvad wikipedia skriver om toiletpapir: "Toiletpapir er "endeløst" papir på en rulle"

    Det er da skrevet af en mand med humor....og jo, det må være skrevet af en mand. Det opdager man, når man læser fortsættelsen. Den vil jeg dog forskåne jer for her ;-)

    SvarSlet
  2. Det var da en god ide med toilet rullen. :-)
    Men hvorfor skal de 2 ender laves på forskellig måde??
    De skal måske ikke foldes ind begge 2??

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan lide idéen :o)

      Så har jeg vist ikke forklaret det godt nok, for jo, begge ender skal laves helt ens. Jeg har prøvet at redigere lidt i teksten og håber, at det hjalp på forståelsen.

      Slet
  3. Tak for det!! :-)
    Nu har jeg forstået det. Det gjorde underværker med de små rettelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. ....og dejligt at du gav dig tid til at kommentere, så jeg kunne få rettet :o) Tak

      Slet
  4. Hvor fantastisk - det må også gælde for køkkenrulle-ruller. Må prøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)

      ...og ja, selvfølgelig kan man også med køkkenruller. Så bliver der plads til en lidt større gave :o)

      Slet