28. sep. 2013

Flet lige ud

Når vi fletter candy wrap flet, fletter vi normalt i zigzag
men der findes også en variant, som vi kalder lige-ud-flet.
Jeg havde tidligere flettet en enkelt hank til en taske og et par terninger, men på et tidspunkt syntes jeg også, at jeg ville prøve at flette et lidt større projekt med denne flette-variant.

Det oplagte var at flette en box-taske, så jeg rigtigt kunne udnytte muligheden for at lave meget flotte, skarpe hjørner, så ....jo, for en gangs skyld gjorde jeg det oplagte :o)
Tip: når man fletter, skal man lige huske, at "ryggen" skal være én tern højere end forside og sider. Så bliver der nemlig lige den ene terns højde, hvor lynlåsen skal sys ind.

Lige-ud-flet har helt klart sine forcer, når man skal lave en box som denne; men lur mig, om jeg ikke på et tidspunkt kommer til at flette noget lignende i almindelig candy wrap, for jeg synes, at zig-zaggerne er mere charmerende og særegne, og så er det altså også meget sjovere at flette og lettere at sy sammen.

Da jeg var færdig med at flette boxen, måtte jeg sande, at det var noget sværere for mig at beregne, hvor mange lapper der skulle bruges med den "nye" metode. 

Derfor blev der lige til en ny lille pung/telefonsleeve
og endnu en nøgleringsterning.



2 kommentarer:

  1. Super flot blog og super gode råd og idéer. Men ville hører hvordan man laver bagsiden en tern højere end forsiden?
    Mvh Maria.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria :o)

      Tak fordi du ville skrive :o)

      De fire sider på tasken fletter man i ringe (lige som med terningen) og så fletter man flade stykker til top og bund.

      Det flade stykke til toppen, fletter man så en enkelt tern bredere end tasken er bred, og så kan man bruge den ekstra tern til at øge højden med, så lynlåsen kan være der.

      Flettehilsner fra Susanne

      Slet