14. feb. 2019

Skulle det bare smides ud?

Genbrug er vel på en måde også at bruge ting, der ellers ville være blevet smidt ud.....eller er det 'bare' upcycling?

Et eller andet sted er jeg egentlig ligeglad med, hvad det hedder for uanset hvad, så er det dejligt at få brugt sine garnrester, når man ikke synes, at de bare skal smides ud.

Hvis jeg har i nærheden af et helt nøgle bomuldsgarn, strikker jeg ofte en karklud.

Det er et hurtigt og forholdsvist let projekt, der hurtigt er af pindene igen, og der er rigtigt mange glade aftagere, for bomuldskar- eller vaskeklude er populære for tiden og skønne at bruge i stedet for de billige engangsklude, der er så dårlige for miljøet.

Erfarne strikkere vil nok sige, at det i længden er lidt kedeligt at strikke karklude, for det er ikke så udfordrende.

Dét er jeg så ikke enig i. Man kan sagtens give sig selv udfordringer, når man strikker karklude. Det bestemmer man helt selv.

En af mine lette klude-udfordringer har været at strikke perlestrik-mønster i alle mulige (og også lidt umulige) forskellige størrelser.


Den 'mindste' perlestrik er kendetegnet ved at mønsteret kun er 2 masker bredt og 2 pinde højt.

På første pind strikker man 1 ret og 1 vrang og på anden pind strikker man ret over vrang og vrang over ret. Såre simpelt selv for ret nye strikkere.

Og det giver en god klud, som ikke ruller og som er fint elastisk.

Perlemønsteret kan så varieres på utallige måder med 2, 4, 6, 8 og flere både masker i bredden og pinde i højden.

Selvom det er samme grundmønster, kan det give meget forskelligt udseende på kludene. Her er blot et lille udvalg:




Hvis du har lyst til at give dig i kast med perlestrikningens udfordringer og variationer, men ikke orker at eksperimentere, sælger jeg opskrifterne tilsendt på mail for en 10'er stykket.


Og gider du ikke strikke, så gider jeg :o) og jeg sælger karkludene for 29 kr. stykket eller 4 for en hund + evt. porto.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar