9. apr. 2014

Skideballe

Det er fuldt forståeligt, at cyklister gerne vil hurtigt frem - især når det pludselig bliver regnvejr. Så kan det godt være lidt træls, når der holder noget i vejen.

Jeg synes dog ikke, at det berettiger til den opførsel, som en ældre 'herre' 'udsatte' mig for i går morges:

Sammen med en anden cyklist holder jeg for rødt.

....og ja, vi to cyklister fyldte hele cykelstien i bredden. Det gør to cyklister ved siden af hinanden ofte.
....og ja, det var et sted, hvor kun få fodgængere går over cykelstien.

- men alligevel -

Pludselig lyder det bag mig:

- Så kør dog for helvede frem!!!

Mig: Nej jeg vil ikke, der er rødt.

- Du skal sq da ikke bestemme, hvor jeg må kører frem.

Mig: Nej, det skal jeg ikke; men du skal altså heller ikke bestemme, at jeg skal køre over for rødt.

- Du skal fandme da også køre ind til højre, bla, bla, bla....

Det var nu blevet grønt, og jeg må indrømme, at jeg holdt op med at lytte efter, selvom jeg endda meget gerne havde diskuteret videre med ham om færdselslov og hans ret til at bestemme, hvor og hvordan jeg skulle holde / cykle :o)

Jeg havde meget gerne fortalt ham lidt om, at cyklister, der overholder færdselsloven, ikke er forpligtede til at hoppe og springe for dem, der ikke gør - og at det måske ikke er helt rimeligt, at man lader sit dårlige humør gå ud over andre, bare fordi det er regnvejr, man er kommet for sent hjemmefra, konen har skældt ud eller man har en lang (og kedelig) arbejdsdag foran sig

+ høre lidt om, hvad der berettigede ham til at bestemme, at jeg skulle foretage mig noget ulovligt, når jeg under ingen omstændigheder skulle bestemme, hvad han skulle gøre.


Jeg forstår udmærket, at andre mennesker bliver irriterede over cyklister, der bare kører, som der passer dem, så på trods af skideballen, har jeg altså tænkt mig at fortsætte med at holde for rødt.


I går aftes hørte jeg om, at man kan bestille en fartkontrol. Måske var det en idé, at man også kunne bestille en 'cyklister-der-kører-over-for-rødt-kontrol'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar