15. dec. 2013

Juleguf

For en gangs skyld skal det ikke handle om genbrug - i dag har jeg nemlig lavet havregrynskugler.

Eksperimenteret har jeg dog :o)

For en uges tid siden spurgte jeg nemlig mine venner på facebook, om der ikke var nogen, der havde en god opskrift på havregrynskugler, og jeg fik straks to gode svar.

Én opskrift på nogle almindelige med råd om at erstatte vaniljen med rom - og så én på luksushavregrynskuglerne.

Jeg prøvede at lave begge slags efter originalopskriften

Der var en grund til, at luksus'erne hed luksus. De var helt klart bedst.....og med mindre smør og mere marcipan. Det var jo ikke så ringe.

I dag har jeg så eksperimenteret med at komme rom i luksuskuglerne og tænkte, at så måtte de kunne laves med endnu mindre smør og endnu mere marcipan, når der kom lidt vædske til.

Det var helt rigtigt - og uha - hvor blev de gode.

Nu skal jeg bare se, om de kan holde sig et par dage (altså uden at blive spist) ;o) så marcipanen kommer til at smage rigtigt godt igennem.

Du får min redigerede opskrift her:

Luksushavregrynskugler med rom

4 dl havregryn
1 cl rom
2 spsk flormelis
2 spsk kakao
kokosmel
250g marcipan
100g blødt Smør

Hak havregrynene let, så de kan suge lidt mere væde.
Mål rom, flormelis og kakao op og gør det klar. Hæld kokosmel i en tallerken så det er klar til, at kuglerne kan trilles i det.
Riv marcipanen og ælt det sammen med smør.
Hæld rom i. Tilsæt flormelis & kakao + havregryn.
Ælt det hele godt sammen.
Tril massen til kugler, og vend dem i kokosmel.

Opbevares på køl i lufttæt beholder. Marcipanen smager mere igennem efter et par dage.



Hmmmmm - og så bliver der alligevel lidt genbrug over det. Jeg har nemlig tænkt mig at genbruge denne opskrift mange gange :o)

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. De kunne faktisk lige præcis være noget for dig, Ulrich. Jeg glæder mig til at høre 'dommen' :o)

      Slet