10. jun. 2015

Kumihimo

Til årets første Samsø Festival-taske har jeg selv flettet hanken på tasken, snoren til ærtetaskens løbegang er også håndlavet

Det er faktisk noget helt nyt fletteri, jeg har prøvet - kumihimo.

Kumihimo er det japanske ord for et flettet bånd eller en snor.

Oprindeligt blev der fingerflettet, men teknikken er videreudviklet (som vi jo også gør med taskefletteriet) og bliver i dag mest flettet på en marudai - en form for fletteplade eller -bord.

Teknikken tiltaler mig på flere måder:

- Først og fremmest kan jeg få hanke, der matcher mine tasker perfekt i farve og stil.

- Jeg kan flette bånd og snore af rimeligt små garnrester, som man ellers normalt smider ud.

- Flettebordet kan laves af genbrugsmaterialer.

Jeg har fået garnrester af flere strikkende og hæklende veninder

+ en del garnnøgler, som bare lå og lå, og som ejerinden ikke regnede med, hun nogensinde ville komme til at bruge.

....og så har jeg jo også selv en del af begge dele. Dejligt at det nu kan bruges til noget godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar